BMW S1000 en M

Sneller, Scherper, Beter

Afgelopen donderdag 30 oktober maakte BMW bekend met een upgrade voor de 1000 R & RR te komen. 

Met o.a. een heel nieuw gezicht voor de S & M1000R, meer vermogen voor de M1000RR én verbeterde winglets voor de S & M1000RR is de 1000 serie beter dan ooit.
De introductiedatum is momenteel nog onbekend, maar stap bij ons binnen en laat u informeren over de upgrades! 

M 1000 RR

Bij de nieuwe M 1000 RR – afgekort M RR – levert de vier-in-lijnmotor dankzij een reeks technische maatregelen nu 6 pk (4 Kw) meer dan voorheen, wat het totaal naar 218 pk (160 kW) brengt. Tevens werd de aerodynamica verbeterd door de montage van een nieuwe voorkuip. Ook de M Winglets 3.0 kregen een nieuwe vormgeving en leveren nu aanzienlijk meer downforce, wat niet alleen voor meer stabiliteit zorgt, maar ook voor nog snellere rondetijden op het circuit. Daarnaast is het Flex Frame doorontwikkeld en is het voortaan voorzien van een nieuwe motorsteun aan de linkerkant.
De besturingssystemen werden eveneens herzien. Dynamic Traction Control (DTC) omvat nu een nieuwe Slide Control-functie, waar de stuurhoeksensortechnologie de basis voor vormt. DTC is zodoende voortaan onderverdeeld in Slip Control en Slide Control. Nieuw is ook de Brake Slide Assist-functie van de BMW Race ABS Pro. Dat verbetert samen met de M-gashendel met korte slag de prestaties en controle aanzienlijk.

S 1000 RR

De S 1000 RR – afgekort Double-R – is dankzij tal van modificaties nog dynamischer geworden, wat ook tot uiting komt op het circuit. De M-gashendel met korte slag zorgt ervoor dat de S 1000 RR nog sneller reageert op bewegingen van de gashendel. Ook is er meer downforce voorhanden dankzij de toepassing van nieuwe winglets, terwijl een nieuw voorspatbord met geïntegreerde remleidingen de remkoeling verbetert. Op de kuipdelen zorgen nieuwe zijpanelen voor een nieuwe look.

De standaarduitrusting van de Double-R is naar een hoger plan gebracht en omvat voortaan de ‘Rijmodi Pro’, met extra ‘Race Pro’-modi bevatten en de aanpasbare functies Engine Brake en Hill Start Control Pro. Het ABS is in de ‘Race Pro’-modi in vijf niveau instelbaar, ook biedt deze motorfiets voortaan de ‘Slick’ ABS-instelling. Dynamic Brake Control (DBC) is nu standaard.

M 1000 R

Bij de modelwijziging is de M 1000 R – afgekort als M R – voorzien van een dynamischer design. Daarvoor zorgen features als de nieuwe dual-flow LED-koplamp, die gelijkenissen vertoont met die van de RR-modellen, en een M-logo dat in de luchtinlaat tussen de koplampen is geplaatst. De DTC van de tractiecontrole werd ook onderhanden genomen door de technici, waarbij de RR-modellen wederom als voorbeeld dienden. Samen met de M-gashendel met korte slag zorgt dat voor aanzienlijk meer dynamiek, wat met name tijdens circuitdagen naar voren komt als de Race-modus is ingeschakeld.

S 1000 R

De roadster S 1000 R – afgekort Single-R – werd ook doorontwikkeld. Dit model kreeg onder meer een vermogensupgrade voor de vier-in-lijnmotor, die voortaan 170 pk (125 kW) levert. Accelereren verloopt daardoor sneller, waar de kortere eind aandrijvingsverhouding ook aan bijdraagt. Het schakelen is tevens verbeterd, dankzij de standaard feature Shift Assistant Pro, die ook is doorontwikkeld. Ook dit model kreeg de nieuwe M- gasklep met korte slag, die eveneens het accelereren sneller laat verlopen. De tractiecontrole DTC van de S 1000 R werd ook herzien, wat ook een bijdrage levert aan het hogere prestatieniveau. Direct in het oog springt de nieuwe dual-flow LED-koplamp, vergelijkbaar met die van de RR-modellen. De standaarduitrusting van de S 1000 R werd eveneens uitgebreid. Hiertoe behoren voortaan onder meer de motorsleepkoppelregeling (MSR) met configureerbare ‘motorrem’, een korte kentekenplaathouder, een USB-C-oplaadaansluiting die onder de stoel is geplaatst en het intelligente noodoproepsysteem E-Call.